21 березня — 6 квітня на кафедрах журналістики та медіа-комунікацій ХНУ викладала надзвичайно харизматична сімейна пара — багатолітні журналісти газети “USA Today” та активісти міжнародної журналістської освіти Шерон і Френк Фолвелли.
Зі студентами відділення журналістики вони провели заняття на теми «Журналістське розслідування: американський досвід» (4 та 5 курс), «Роль журналістики в розбудові демократії» (2 та 3 курс), «Етика журналістики в цифрових медіа» (4 курс), «Журналістика — проблема вибору» (4 курс), «Сучасний фоторепортаж» (3 курс), «Журналіст у зоні конфлікту: подолання травматичного досвіду» (3 та 4 курс), «Основні принципи фотожурналістики» (1 курс), «Журналістське розслідування: робота з джерелами» (3, 4 та 5 курс), «Нові медіа — нові можливості» (2 курс), «Етика журналістики в соціальних медіа» (3 та 4 курс), «Методика проведення журналістського розслідування: обговорення фільму «В центрі уваги» як відображення особливостей роботи журналіста-розслідувача», «Фото в ЗМІ: найпоширеніші помилки з аналізом студентських фоторобіт», «Сучасний журналіст — виклики професії».
Оскільки цільовою аудиторією цих заходів були студенти, надамо слово їм.
Світлана Приступа, 4 курс відділення журналістики: “Деякі студенти настільки зацікавилися американськими гостями, що відпрошувалися на їхні заняття зі своїх пар. Не кожного дня в стінах Каразіна можна побачити журналістів, що працювали та працюють у виданнях зі світовим ім’ям. Приваблювала й можливість покращити англійську (бо лекції проходили практично без перекладу), і шанс отримати коментарі від професіоналів зі стажем у кілька десятків років, і лекції від американської професорки, які відзначалися інтерактивною діалоговою формою, активною жестикуляцією та унаочненням інформації.
На останній зустрічі Шеррі розказувала про «всемогутність» сучасних журналістів (мають писати, фотографувати, робити стріми в реальному часі — що більше вмієш, то ти цінніший) та «networking» — єдність, спілкування та взаємообмін інформацією. Порадила дружити з однокурсниками, викладачами, діючими журналістами.
Пошлюсь на власний досвід: «Людські ресурси дуже важливі. Ви ніколи не передбачите, звідки може прийти корисна інформація. Я отримала свою роботу через дівчинку, з якою в дитинстві співала в хорі: в журнал, де її мама — головний редактор, терміново знадобився коректор. Знаючи, що я вчуся на журналістиці, запросили мене. Через п’ять місяців виставляння ком у чужих текстах мене підвищили до посади редактора, і вже я пишу власні матеріали».
Нагадала Шеррі й про портфоліо: «Не так важливо, про що — постійно пишіть! Спочатку теми про, наприклад, зірок, можуть здаватися несерйозною журналістикою, проте найматися на роботу ви прийдете з конкретними плодами праці».
Також американка спонукала студентів до дій: «Надто часто я чую фрази «у нас так не можна», «в Україні це не працює»… Не кажіть, що не працює. Зробіть так, щоб запрацювало!»
Валерія Головань, 4 курс відділення журналістики: “Останні пару тижнів були дуже продуктивними, тому що було багато практичних завдань. Особливо цікаво мені було послухати про їхній досвід журналістських розслідувань.
Студенти працювали командно і вирішували кейсові завдання.
Також величезним плюсом було слухати лекції англійською мовою у режимі живого спілкування і підтримувати з лекторами зворотний зв’язок.
На мою думку, подібні заняття потрібно проводити якнайчастіше. І проводити кастинг для присутніх, щоб ті, хто прийшов для «галочки», не псували загальне враження гостей від аудиторії”.
Євгенія Ткаченко, 4 курс відділення журналістики: “Зустрічі з подібними людьми змінюють світогляд. Перш за все тому, що це — реальні журналісти. Професіонали, які дійсно живуть своєю роботою і можуть дати студентам поради, засновані на власному практичному досвіді. І розміри цього досвіду вимірюються багатьма роками та величезним обсягом праці. Спілкування зі спеціалістами не може бути нецікавим. Тут теорія проходить випробовування практикою.
Такі гості допомагають студентам краще зрозуміти свої потреби та цілі у професійному розвитку, можуть відповісти на конкретні запитання й дати цінні поради”.
Олександра Ланько, 3 курс відділення журналістики: “Дякую всім, хто був причетний до приїзду Шеррі та Френка Фолвеллів. Ці два тижні запам’яталися перш за все гарною нагодою порівняти журналістику України та США, практикувати англійську із носіями мови, дізнатися особливості роботи фотографа і працівника ЗМІ в різних країнах світу. Відкритість наших гостей справила приємне враження і дозволила почувати себе впевнено навіть тоді, коли бракувало слів. Сподіваюся, це не останній візит Шеррі та Френка до нас”.
У чому ж секрет професіоналізму й особистої харизми цих ветеранів журналістики?
Основним лектором і тренером була Шеррі Річчарді-Фолвелл — доктор філософії в галузі вищої освіти.
Свій 19-річний досвід викладання журналістики вона набула у вишах США (імені Джорджа Вашингтона у штаті Вашингтон, університети Індіани, Колумбії, Міссурі, штату Нью-Йорк), Киргизстану (Американський університет Киргизстану), Хорватії (університет Загреба), а також Пакистану, Китаю та низки інших країн. Лауреат премій Національного прес-клубу за репортажі про насильство проти журналістів у зонах конфлікту, включаючи Ірак і Пакистан (2006, 2009). Лауреат трьох нагород “Визнання якості викладання” в Університеті штату Індіана. Разом з чоловіком Френком Фолвеллом — фотожурналістом і більд-редактором газети “USA Today” і також досвідченим медіа-тренером — вони висвітлювали соціальні та військові конфлікти в багатьох “гарячих точках” світу.
В Україні вони працювали в 1991 році, 2013 року брали участь у львіському Медіафорумі й відтоді, за словами Шеррі, “намітили неодмінно повернутися для спілкування й обміну досвідом з українськими журналістами”.
Цей перший у такому роді досвід академічної мобільності на відділенні журналістики ХНУ став можливим завдяки Програмі імені Фулбрайта, з якою Шеррі співпрацює багато років як член Комітету з експертної оцінки, як фулбрайтівський науковець і спеціаліст.