29 березня 2021 року відбулося онлайн відкрите заняття з курсу “Телекритика”, проведене старшим викладачем кафедри журналістики Олександрою Павлівною Драчовою для студентів 4 курсу. Тема заняття – “Особливості аналітичного жанру рецензії (на прикладі кінорецензій на фільм «Nomadland» Хлої Чжао)”.
Студенти мали змогу заздалегідь подивитися фільм і скласти про нього власну думку, базовану на попередніх фахових знаннях. Завдяку цьому, не зважаючи на онлайновий формат заняття, відбулася яскрава фахова дискусія щодо фільму. Олександра Павлівна вміло керувала цією дискусією, професійно спрямовуючи її і апелюючи до раніше засвоєних навчальних курсів та вже сформованої у студентів на кінець 4 курсу системи знань про тележурналістику і телемистецво.
Серед присутніх були проф. Хавкіна Л. М., проф. Балаклицький М. А., ст. викл. Калашник Н. Б. Колеги висловили такі враження про відвідане заняття:
Проф. Балаклицький М. А.: “Відкрита лекція Олександри Драчової з аналізом фільму Хлої Чжао “Земля кочівників” (2020) є прикладом ґрунтовної та компетентної розмови про кіно в його різних проявах – мистецькому, персональному, організаційному, ідеологічному, стилістичному. Міжнародний успіх цієї кінострічки режисерки китайського походження нагадує боротьбу того ж Брюса Лі із соціальними стереотипами північноамериканців і свідчить про подальшу адаптацію китайців у публічному, медійному, мистецькому просторі США. Знаковою є суміш жанрів цієї кінострічки. Це не лише роуд-муві+соціальна драма, але й стик ігрового та документального кіно, де низку ролей грають реальні автокочівники. Чи знаменують ці явища про повернення світової масової культури до стихії усного спілкування, а жанр як породження раціональної друкарської культури відходить у минуле? Ця лекція про неокочівництво розвинених країн долучила нові думки до мого думання над своїм медійним проєктом – прямоефірними експертними дискусіями на тему криз і викликів середнього і старшого віку. Студенти зазначили, що автомандрівка є зовсім недешевим заняттям в Україні. Автотрейлер в Україні вартує від 2500 доларів, але дорожнеча бензину і готової їжі, брак подорожньої інфраструктури роблять явище автокочівництва справою майбутнього. А там виходить, що для деяких осіб постійний рух є реакцією на брак свого місця на землі, своєї прописки, так би сказати, малої батьківщини. Надзвичайно гарне враження справили роздуми студенток. Вони зазначили у фільмі мотив відмови од цивілізації та повернення до витоків: “не бездомні, але у них немає дому”, “життя на колесах”, “дорога як дім”, “американці (мігранти / завойовники / місіонери) як кочівники”. Заздрю студент(к)ам шановної викладачки, а собі намітив подивитися фільм”.
Ст. викл. Калашник Н. Б.: “Враження: студенти підготувалися до обговорення – ознайомилися з бекграундом картини, критичними відгуками і самою картиною. У своїх критичних судженнях студенти, як на мене, проявили певну телекритичну зрілість – осмислюють фільм не на рівні “подобається/не подобається”, а дійсно з позицій мистецької критики із залученням професійного термінологічного апарату, фонових кінознавчих знань тощо. Викладач не втручався в дискусію, даючи простір для висловлювання, і це, як на мене, свідчить про довіру до студента і впевненість у його знаннях”.